Dan Brown a dat lovitura. “Codul lui Da Vinci” a spart piata editoriala, incasarile facandu-l multimilionar pe simpaticul, superficialul si ignorantul autor. Dar Dan Brown, daca nu e o lumina in materie de istorie, teologie, esoterism, metafizica si stil literar, are in schimb norocul unei inteligente mercantile reale, ca si inspiratia de a sti cum sa-l agate pe cititor inca de la primele doua-trei pagini. Pentru cei interesati, cartea poate fi achizitionata de pe site-ul BuyBooks.ro – librarie online. Aici veti gasi mai multe recenzii carti din toate genurile, de la fictiune, thriller, pana la titluri clasice atemporale.

Alt american, Michael Byrnes, se pare ca-i calca pe urme celui ce-a facut din “Da Vinci Code” un best-seller international. Romanul “Secretul lui Iosif”, tradus in mai bine de douazeci de tari, preia aceeasi schema, utilizeaza aceeasi reteta. Doua planuri principale, Ierusalimul si Vaticanul zilelor noastre, si unul secundar, cel al ultimelor clipe traite de Marele Maestru Templier Jacques de Molay.

La rascruce de credinte crestine, islamice si evreiesti, un artefact antic este furat dintr-o bolta ascunsa de mult timp, aflata chiar sub Muntele Templului Ierusalimului.

Asa incepe “Secretul lui Iosif”, un roman care se transforma in pagini dintr-o noua voce pe scena thrillerului. Peste Mediterana din Italia, savantul criminalist american Charlotte Hennesey a fost angajata de Vatican pentru a examina continutul unei comori arheologice recent descoperite: un osuar vechi de doua mii de ani care contine oasele unui barbat neidentificat, rastignit – primul complet scheletul unei victime a rastignirii gasit vreodata. Impreuna cu antropologul italian Giovanni Bersei, Charlotte face descoperiri genetice si genetice uimitoare care o determina sa se intrebe – acestea ar putea fi oasele lui Isus Hristos?

Un jaf profesionist in moscheia de deasupra Muntelui Templului, soldat cu disparitia unui misterios osuar, dar si cu 15 soldati israelieni ucisi. Un prelat de la Vatican a comandat operatiunea, iar pentru studierea stiintifica a oaselor sunt angajati doi savanti, un antropolog italian si o geneticiana americana. Acestia descopera ca scheletul, uimitor de bine conservat, e posibil sa fi apartinut lui Iisus Hristos.

Concomitent, un arheolog britanic si un diplomat palestinian fac cercetari la Ierusalim pentru a afla ce s-a furat din cripta de sub Muntele Moriah. Descoperirea e socanta: mormantul a apartinut familiei lui Iosif din Arimateea. Nu-i asa ca e palpitant? Daca mai adaugam si personajul odios al asasinului profesionist si cinic folosit de Vatican, succesul este garantat.

Din fericire, romanul lui Michael Byrnes beneficiaza de niste atuuri pe care “Codul lui Da Vinci” nu le contabilizeaza. Scriitura este mai “alba”, mai fara pretentii, ceea ce confera mai multa claritate expunerii. Documentatia stiintifica este fara cusur, fara riscuri speculative grosolane. Spiritul riguros, de savant si economist al autorului, isi spune cuvantul. Dar Byrnes se mai bucura de o calitate pe care Brown nu o poseda: stie sa introduca sugestia supranaturala (sau extraterestra) cu multa delicatete, intretinand un mister autentic. De ce ? Pentru ca genomul prezumtivului Hristos nu seamana cu nimic din zestrea genetica omeneasca.

Mai mult, el ofera baza biologica unui vaccin ce poate vindeca forme violente de cancer. Dincolo de legenda unui Mantuitor qumranit, a carui inviere a fost una strict spirituala, originea non-umana a lui Iisus este elementul care fascineaza si incanta. Iar potentialul androginic al ADN-ului din cripta lui Iosif stimuleaza si mai mult imaginatia cititorului.

De la o conspiratie care se intinde pana in zilele Cavalerilor Templieri la aliantele schimbatoare ale politicii contemporane din Orientul Mijlociu, acesta este un thriller adictiv convingator care pune in discutie multe dintre cele mai profunde credinte ale religiei moderne despre iudaism, Iisus Hristos si crestinismul timpuriu , si Islam. . . cu rezultate uimitoare.